Νέο αίτημα προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος για την περιβαλλοντική ζημιά στο Μεγάλο Ρέμα Ραφήνας

 


Στις 4 Δεκεμβρίου 2023 η «Κίνηση για την Προστασία και την Ανάδειξη του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας» είχε αποστείλει αίτηση στο Συντονιστικό Γραφείο Αντιμετώπισης Περιβαλλοντικών Ζημιών (ΣΥΓΑΠΕΖ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ζητώντας την άμεση λήψη μέτρων πρόληψης για την επαπειλούμενη περιβαλλοντική ζημία στο Μεγάλο Ρέμα Ραφήνας από το έργο διευθέτησης και τον φερόμενο "καθαρισμό" καθώς και την αποκατάσταση της ζημιάς που είχε ήδη συντελεστεί στο πλαίσιο των εργασιών.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2004/35/ΕΚ και το π.δ. 148/2009, το ΣΥΓΑΠΕΖ του ΥΠΕΝ αποτελεί την αρμόδια αρχή για την πρόληψη και αποκατάσταση της περιβαλλοντικής ζημίας όταν αυτή αφορά "φυσικούς πόρους ή υπηρεσίες εθνικής σημασίας, η προστασία ή/και διαχείριση των οποίων εμπίπτει στην αρμοδιότητα δημόσιας αρχής".

Παρόλα αυτά, το ΣΥΓΑΠΕΖ με έγγραφό του στις 30.01.2024 (ΥΠΕΝ/ΣΥΓΑΠΕΖ/127999/621/30.01.2024), δύο μήνες μετά (!),  διαβίβασε την αίτηση της Κίνησης στην Περιφέρεια Αττικής.  

Ως εκ τούτου, η Κίνηση απέστειλε στις 08.02.2024 νέο αίτημα προς το ΣΥΓΑΠΕΖ ζητώντας την ανάκληση του από 30.01.2024 εγγράφου, τονίζοντας ότι:

  • Σύμφωνα με την 207303/Φ. ΕΡΓΟ ΡΑΦΗΝΑΣ/29.07.2021 απόφαση του Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών Κ.Α. Καραμανλή, έχει εγκριθεί ο χαρακτηρισμός του έργου «ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗ ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗ ΡΕΜΑΤΟΣ ΡΑΦΗΝΑΣ» ως Εθνικού Επιπέδου, Ειδικό και σημαντικό, γι' αυτό και το έργο εκτελείται από το Υπουργείο Υποδομών (και όχι από την Περιφέρεια).
  • Σύμφωνα με το από 25.10.2023 δελτίο τύπου της Περιφέρειας Αττικής με τίτλο «Ο καθαρισμός του ρέματος Ραφήνας δεν είναι αρμοδιότητα της Περιφέρειας Αττικής», μετά την εγκατάσταση της αναδόχου εργολάβου που εκτελεί το έργο, οι υπηρεσίες της Περιφέρειας Αττικής δεν μπορούν να παρεμβαίνουν σε εργοταξιακούς χώρους χωρίς να τους ανήκει η επίβλεψη των έργων.
  • Σύμφωνα με το Σχέδιο Διαχείρισης Λεκανών Απορροής Ποταμών (ΣΔΛΑΠ) Αττικής κατ’ εφαρμογή της Οδηγίας Πλαίσιο για τα Ύδατα (ΟΠΥ) 2000/60, τα τρία υδατικά σώματα του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας (Ρέμα Ραφήνας 1, Ρέμα Ραφήνας 2, Ρέμα Ραφήνας 3) αναγνωρίζονται ως φυσικά υδατικά σώματα ενώ ο υγρότοπος Α΄ προτεραιότητας του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας κατά το Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας/Αττικής - Ν. 4277/2014 (8ος μεταξύ 19 τέτοιων υγροτόπων κατά σειρά σημασίας) συγκαταλέγεται στις προστατευόμενες περιοχές («protected areas») 

Επιπλέον, στη νέα επιστολή της Κίνησης προς το ΣΥΓΑΠΕΖ επισημαίνεται ότι:

  • τα προληπτικά μέτρα για την περιβαλλοντική ζημία πρέπει να λαμβάνονται χωρίς καθυστέρηση («without delay») κατά τη σχετική διατύπωση του άρθρου 5 παρ.1 της Οδηγίας 2004/35/ΕΚ, η υποχρέωση δε αυτή βαρύνει όχι μόνον τον φορέα εκμετάλλευσης, αλλά αυτονόητα και την αρμόδια αρχή για την περιβαλλοντική ζημία (εν προκειμένω το ΥΠΕΝ και το ΣΥΓΑΠΕΖ)
  • στην προκειμένη περίπτωση από την υποβολή της αίτησης μέχρι την έκδοση της προσβαλλόμενης απόφασης χρειάστηκε να παρέλθουν 57 ημέρες για να διαβιβασθεί τελικά -και μάλιστα εσφαλμένα- στην Περιφέρεια Αττικής. 
  • Η καθυστέρηση αυτή αφενός υπερβαίνει τη σχετική 3ήμερη προθεσμία που ορίζει ο νόμος: «Αν η αίτηση υποβληθεί σε αναρμόδια υπηρεσία, η υπηρεσία αυτή οφείλει, μέσα σε τρεις (3) ημέρες, να τη διαβιβάσει στην αρμόδια και να γνωστοποιήσει τούτο στον ενδιαφερόμενο»,
  • αφετέρου όμως, και αυτό είναι το πιο σημαντικό, παραβιάζει την υποχρέωση της αρμόδιας αρχής για ανάληψη προληπτικής δράσης «χωρίς καθυστέρηση», καταργώντας την πρακτική αποτελεσματικότητα της Οδηγίας 2004/35 

Δείτε το πλήρες κείμενο της νέας επιστολής προς ΣΥΓΑΠΕΖ εδώ:




Σχόλια